torsdag 19 maj 2011

Barnmat

När vi introducerade barnmat för Travis runt 5 månaders ålder svalade han det med glad aptit. Vad det gällde barnmatssortimentet på burk har det inte varit en enda maträtt i barnmatsjungeln som nekats av lillemans mun. Likaså var det lekande lätt med gröt, välling m.m.

Nu när Tindra barnmatsintroducerats har det inte mottagits av samma entusiasm som med storebror. Gröten och vällingen gillas glädjande nog skarpt av lillsnuttan, och det är med makalöst bra aptit som hon sväljer dubbla portioner gröt på morgonen såväl som på kvällen. Det är just maten som inte gått klockrent ner i hennes mage. Hon är smart vår lilla Tindra, när barnmatsskeden närmar sig munnen snörper hon ihop sina läppar hårt, hårt. Och om vi skulle lyckas med bedriften att få in maten i munnen åker den snabbt ut. Amningen är något som hon håller fast vid, så jag har inte gjort benhårda försök med barnmaten. Istället låter jag henne vänja sig vid de nya smakerna.

Iförrgår bestämde jag mig helt för att låta barnmatsburkarna stå åt sidan för ett tag och istället laga hemmalagad mat. Smakisarna som Tindra åt i början så som potatis, morot m.m. som jag själv tillagat, är faktiskt det som gått bäst. Mycket riktigt så svalde hon mitt senaste storkok med glada miner. Så i eftermiddag ska jag ge mig på att laga storkok på fiskfilé. Väntar på att fisken ska ha tinat klart.

Så sitter ni inne med goda recept till små munnar, dela gärna med er. 

2 kommentarer:

  1. Har googlat lite..har också tänkt laga lite mer mat nu när han äter igen. Med kött i då..hittade bl.a. http://www.alternativbarnmat.se/index.php/recept
    http://www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444-9.html
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen :-) Verkar finnas mycket gott som kan lagas till de små. Ses imorgon! Många kramar

    SvaraRadera