tisdag 27 april 2010

Filma

En av våra uppgifter under den verksamhetsförlagda utbildningen är att vi ska videofilma oss själva under ett lektionspass eller flera samlingar alternativ genomgångar. Detta i syfte att synliggöra delvis vårt kroppsspråk, hur vi agerar framför eleverna och hur vi talar och förmedlar instruktioner och delar ut frågor. Till en början kände jag en skepsism mot denna uppgift enbart för att det känns olustigt att observera och bedömma sig själv. Många med mig kan säkert hålla med om att rösten låter inte som man önskar när man hör en inspelning.
Igår genomförde jag mitt lektionspass och det blev 15 minuter film som jag nu suttit och kikat på. Det är otroligt vad man ser småsaker och märker ord nu när man får möjligheten till det i efterhand. Mycket nyttig uppgift som jag tycker skulle kunna vara ett återkommande inslag i arbetslagen där man tillsammans analyserar och ger tips till att förbättra sitt agerande. Så var det de där med rösten; ja, det är inget som man kommer runt. Man får intala sig själv att man inte låter så annars ;)

Härlig dag idag, inte sant?! Solen piggar verkligen upp i kropp och själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar